Mai 2015

Cununa moaștelor Sfântului Simeon din Muntele Minunat

23 Mai 2015 / Patristica / Pr. Dragoș Bahrim
Capul Sfântului Simeon din Muntele Minunat cu cununa dăruită de Ștefan cel Mare

     La Sfânta Mănăstirea Neamț se păstrează o inestimabilă comoară, capul Sfântului Simeon Stâlpnicul din Muntele Minunat. Acesta este unul dintre cei mai populari dintre sfinții care și-au asumat această formă neobișnuită de asceză. Sfintele sale moaște au fost împodobite de către Sfântul voievod Ștefan cel Mare, în anul 1463, cu o foarte frumoasă coroană, astăzi păstrată în mănăstire într-un loc deosebit de cinstitul cap, după schimbarea vechii racle.

Iisuse, vântură pleava răutăților mele prin suflarea Duhului Tău!

Iisuse, Bunule, Cel ce ți-ai însângerat mâinile pe cruce și pe mine m-ai izbăvit din patimi nelegiuite și de sângiuri blestemate, scoate sufletul meu din cugetul trupului, izbăvește-mă de voirea sângelui și dă-mi mie să fac voia Ta.

Ca fiu, nu am iubit cu-adevărat pe Tatăl meu, Hristoase, ca simbriaș primind simbria, nu m-am supus cu credință, ca rob recunoscător Ție, de frica pedepselor nu Ți-am slujit. Cu ce ochi, dar, voi privi la Tine?

Părintele Gheorghe Metallinos din Atena în vizită la parohia Sfinților Maxim și Grigorie Palama

       În ziua de 15 mai 2015, venit la Iași pentru o conferință teologică, a poposit într-o scurtă vizită la șantierul Parohiei noastre Părintele Gheorghe Metallinos, binecunoscut teolog al Bisericii Greciei, o voce autentică a Tradiției Ortodoxe astăzi. Părintele Gheorghe este autor a peste 40 de volume și sute de studii și articole, traduse în multe limbi. A predat la Facultatea de Teologie Ortodoxă din Atena patrologie, istorie bizantină și istorie bisericească. A fost o mare bucurie binecuvântarea primită. 

(foto Silviu Cluci)

Sf. Grigorie Palama: Omilie la duminica femeii samarinence

10 Mai 2015 / Cuvinte duhovnicești

1. În răstimpul tuturor acestor zile care au trecut, ce sunt în număr de cincizeci, prăznuim noi învierea din morţi a Domnului şi Dumnezeului şi Mântuitorului nostru Iisus Hristos, ţinând-o noi pe aceasta mai presus de celelalte sărbători, pe temeiul însemnătăţii ei.

      Numărul acesta de zile cuprinde pomenirea din fiecare an a întoarcerii Sale în cer, iar această pomenire arată deosebirea între Domnul Care a înviat din morţi şi robii care cândva vor trăi din nou.