Articole

Sărbătoarea Sfântului Maxim Mărturisitorul (foto)

În acest an, programul liturgic prilejuit de sărbătoarea hramului a debutat duminică seară cu slujba Vecerniei unită cu Litia, oficiată la paraclisul Seminarului Teologic Ortodox din Iaşi de un sobor, sub protia părintelui arhimandrit Dosoftei Șcheul, Mare Ecleziarh la Catedrala mitropolitană din Iași. Răspunsurile la cele două strane au fost date de elevii seminarişti, conduși de către diac. prof. Mihai Ursache și pr. prof. Iulian Zaltariov.

Sf. Ioan Mavropous, Mitropolitul Evhaitelor: Canon inedit la Sfântul Nicolae

1 Decembrie 2018 / Teologie
Miniatură din manuscrisul Vat. gr. 1613

Canonul al 8-lea, al cărui acrostih este acesta:

Laud cu bucurie pe Nicolae prin a opta cântare a cuvintelor, robul Ioan

Glasul al 8-lea
Cântarea 1
Irmosul:

«Pe Faraon cel ce se purta în căruţă l-a afundat toiagul lui Moise, cel ce a făcut minuni de demult, în chipul Crucii lovind şi despărţind marea şi pe Israel cel ce fugea, mergătorul cel pedestru, l-a mântuit, pe cel ce cânta cântare lui Dumnezeu».

Sf. Gavriil Georgianul cel nebun pentru Hristos (2 noiembrie)

2 Noiembrie 2018 / Cuvinte duhovnicești
Sf. Gavriil Georgianul (1929-1995); foto: pr. D. Bahrim

Părintele Nicolae Steinhardt începe Jurnalul Fericirii cu un testament de o mare gravitate, oferind trei soluţii pentru izbăvirea din orice sistem concentraţionar, totalitar. Ne avertizează însă că sunt soluţii omeneşti, accesibile oricui, şi nu mistice. Lecturarea lor dovedeşte însă că cel ce le îmbrăţişează trebuie să-şi biruiască limitele autoconservării şi să se avânte în eroism, apropiindu-se, în mod evident, de pragul sfinţeniei.

Petre Guran: Sfârșitul Bizanțului

12 Octombrie 2018 / Teologie / Petre Guran

Sfîrșitul Bizanțului, identificat în vulgata istoriografică cu pătrunderea sultanului Mehmed al II-lea în Constantinopol pe 29 mai 1453, surprinde tabloul unei societăți sfîșiate între opțiuni politico-religioase antagonice. Pentru majoritatea bizantiniștilor din țările est și sud-est europene, între Bizanț și ortodoxie se pune un semn de egalitate, iar cele două noțiuni funcționează în sistem de sinonimie sau într-o notă mai emoțională: Bizanțul este patria ortodoxiei. Or, pe 29 mai 1453, Bizanțul nu mai era ortodox.

Pagini