Sfântul Maxim Mărturisitorul

Sărbătoarea Sfântului Maxim Mărturisitorul (foto)

În acest an, programul liturgic prilejuit de sărbătoarea hramului a debutat duminică seară cu slujba Vecerniei unită cu Litia, oficiată la paraclisul Seminarului Teologic Ortodox din Iaşi de un sobor, sub protia părintelui arhimandrit Dosoftei Șcheul, Mare Ecleziarh la Catedrala mitropolitană din Iași. Răspunsurile la cele două strane au fost date de elevii seminarişti, conduși de către diac. prof. Mihai Ursache și pr. prof. Iulian Zaltariov.

Sf. Maxim Mărturisitorul: Despre ispitirea Domnului Hristos în pustiu

9 Ianuarie 2015 / Cuvinte duhovnicești

Luca 4, 1-13:

Iar Iisus, plin de Duhul Sfânt, S-a întors de la Iordan şi a fost dus de Duhul în pustie,  
2. Timp de patruzeci de zile, fiind ispitit de diavolul. Şi în aceste zile nu a mâncat nimic; şi, sfârşindu-se ele, a flămânzit.  
3. Şi I-a spus diavolul: Dacă eşti Fiul lui Dumnezeu, zi acestei pietre să se facă pâine.  
4. Şi a răspuns Iisus către el: Scris este că nu numai cu pâine va trăi omul, ci cu orice cuvânt al lui Dumnezeu.  
5. Şi suindu-L diavolul pe un munte înalt, I-a arătat într-o clipă toate împărăţiile lumii.  

Biserica de pe coloana Katskhi din Georgia

Complexul Stâlpului Katskhi este alcătuit din biserica dedicată Sfântului Maxim Mărturisitorul, o criptă, trei chilii pustnicești, o pivniță și un perete cortină sprijinit pe partea mai accidentată a coloanei. La baza stâncii se află biserica nouă a Sfântului Simeon Stâlpnicul, ruinele unui zid vechi și clopotnița. Biserica Sf. Maxim Mărturisitorul este  situată pe partea de sud-est, pe vârful stâncii.  

Sf. Maxim Mărturisitorul despre întâlnirea dintre Hristos și femeia canaaneancă

2 Februarie 2014 / Cuvinte duhovnicești
Frescă de la Mănăstirea Decani, Kosovo

         Publicăm o foarte scurtă exegeză anagogică a Sfântului Maxim Mărturisitorul la pericopa evanghelică despre femeia canaaneancă. Deși nu este o exegeză completă, Sfântul Maxim sugerează în câteva tușe o linie interpretativă, în care câinii care mănâncă la masa stăpânilor reprezintă lucrarea practică (praxis) ce alungă patimile și susțin virtuțile naturale, iar firimiturile ce cad de la masă, reprezintă cuvântul învățăturii care se multiplică și se adaptează potrivit fiecăruia dintre cei care îl primesc, venind de la necredință la credință.

         Întrebarea la care Sf. Maxim răspunde în lucrarea sa Întrebări și nedumeriri, din păcate nu s-a păstrat.   

Pagini